19/9 Een middagje Siena

19 september 2018 - Siena, Italië

Vandaag hebben we Siena gedaan. Maar dan heeeeel relaxed.

Eerst flink uitgeslapen. Het is immers vakantie. En dan op het gemakkie naar de super gelopen - net buiten de vestingsmuur - voor een ciabatta voor het ontbijt. Marian kookte de eitjes. Om ons niet te veel te haasten, zijn we eerst nog een espressootje gaan doen op de piazza, om naar de toeristen te kijken die in busladingen tegelijk de stad in- en uitstromen. Jappanners, Chinezen, Fransen, Amerikanen, Italianen. De hele wereld lijkt de schoonheid van San G. met eigen ogen te willen zien. Veelal door de lenzen van smartphones en spiegelreflexen. De camera's klikken er lustig op los.

Op ons gemakkie naar P3 gelopen, waar onze auto net buiten de stadsmuur staat te wachten om ons naar Siena te brengen.

20180919_172340Siena lonkt vanuit het dal.

De navigatie bracht ons tot op een parkeerplaats net de onder de Dom in Siena, alwaar een serie roltrappen ons op de piazza del Duomo zette. Ideaal. Scheelt zo maar een honderd of tweehonderd trappen; op en af.

IMG_3078

De dom is prachtig. Bijna volledig geillustreerd met mozaiken en ingelegd marmer. Maar het meest bijzonder zijn de 'prachtige plafondnekes', zoals Marian het treffend wist samen te vatten.

IMG_3080

Zij wist trouwens als vanzelf de weg naar de Piazza di Campo te vinden. Bleek het toch net lunchtijd te zijn; en dus moesten we wel een hapje doen op één van de terrasjes op het plein.

IMG_3097

De witte wijn - een Vernacchio di San Gimignano Reserve - was van grote klasse. Wat een genot om daar te zitten!

IMG_310020180919_155221

De overtrekkende plensbui maakte ons niet nat, omdat we op tijd een droog plekje op het terras konden bemachtigen.

IMG_3114En toen wa het weer droog op de piazza.

De weg terug naar San G. deden we via witte en gele weggetjes om de autostrada te vermijden. Jakkeren doen we niet op vakantie; dat laten we aan de Italianen.

We eindigden de dag (al weer) op onze o-zo-sfeervolle piazza in San G. Pastaatje, een wit wijntje en een ijsje bij 'de beste gelateria van de wereld' op ons hoekje. Ach, er zijn moeilijkere dingen in het leven :-).